2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Wiktoria has read 20 books toward her goal of 52 books.
hide

Thursday, August 11, 2011

Darmowe fragmenty

Dzisiaj remont się zakończył :) Spodziewaliśmy się, że potrwa do niedzieli, ale mieliśmy bardzo dobrą ekipę i już jest po wszystkim. Oczywiście będzie jeszcze dużo sprzątania, więc będę raczej do tyłu z lekturą :( Podczas remontu trudno jest czytać, przeszkadza zwłaszcza wiercenie w ścianach, głośne maszyny itp. Tak więc tylko włóczyłam się po internecie, ale znalazłam trochę ciekawych artykułów o czytnikach e-booków. Oprócz tego teraz czytam głównie wspomniane darmowe fragmenty sagi George'a Martina, dostępne ze strony Amazonu. Może to osobliwa metoda na zapoznawanie się z dalszym ciągiem "Gry o tron", ale postępuję w ten sposób: ściągam darmowy fragment, tzw. sample, i po przeczytaniu go (taki fragment zawiera prolog, całe dwa rozdziały i część trzeciego), pobieram następny darmowy fragment, czyli po prostu początek kolejnego tomu. Mimo tego, co napisałam na temat tego cyklu, chyba jednak zdecyduję się go przeczytać, oczywiście tylko po angielsku. W powieści jest dużo ciekawego słownictwa, zwłaszcza z dziedzin związanych ze średniowieczem, na którym Martin się wzorował:rycerstwo, elementy zbroi rycerskiej, broń biała, ubiory, słownictwo związane z turniejami rycerskimi, częściami składowymi zamków - większości z nich nie znałam. Czytam używając programu Kindle for PC i sprawdzam sobie te interesujące słówka. Wczoraj wieczorem czytałam trochę "Wyznania gejszy", złapałam się na tym, że brakuje mi tej funkcji sprawdzania słówek! Nagle pomyślałam; "Dlaczego tu nie można kliknąć na słówko i sprawdzić jego znaczenie? Aha, to przecież papierowa książka!"

Co do darmowych fragmentów: ostatnio odkryłam ten sposób zapoznawania się z nową literaturą. Takie fragmenty można znaleźć na stronie Issuu, mają ich sporo wydawnictwa Esprit i Mag. Ściągnęłam stamtąd fragment książki CS Lewisa. Na pewno chętnie ją przeczytam w całości, ale akurat to nie jest zasługą wydawnictwa, ani tego, że dało ono do ściągnięcia darmowy fragment. Po prostu jestem fanką Lewisa i chciałabym znać wszystkie jego książki, a promocja czy jej brak nie ma tu nic do tego. Ale jeśli chodzi o fragmenty innych książek, nieznanych wcześniej mi autorów, czy zachęca to do przeczytania książki? Tfu, nie do przeczytania, a do kupienia, w końcu wydawnictwa nie obchodzi, czy książkę przeczytam, ważne, żebym kupiła. A mogę być wredna i książkę wypożyczyć, zamiast kupić ;) Czasem coś rzeczywiście zainteresuje, ale jako osoba bez własnych dochodów nie mam zbyt wiele możliwości książkowych inwestycji. Chociaż oczywiście, jeśli miałabym własne zarobki, najchętniej wydawałabym je właśnie na książki.

Na razie muszę się zadowolić bibliotekami i domeną publiczną, oraz takimi fragmentami, jak te wyżej omówione. Wypożyczyłam w sumie 15 książek z bibliotek publicznej i uczelnianej, i niestety chyba będę musiała część z nich zwrócić bez przeczytania :( Teraz myślę, że jednak moje czytanie kilku książek naraz nie jest takie dobre... Mam wiele zaczętych, a mało przeczytanych. Zależnie od nastroju czytam różne książki, zmieniam czytaną książkę co chwilę, a rezultat jest taki, że większości jeszcze nie przeczytałam :( Postanowiłam, że dopóki nie skończę tych, które czytam, nie mogę zaczynać żadnej nowej, żeby nie wiem jak kusiła. Pierwszeństwo mają oczywiście te książki z uczelni, trzeba je niestety oddać we wrześniu, przed nowym rokiem akademickim, a te z publicznej biblioteki można przedłużyć. Będę też czytać fragmenty sagi George'a Martina - to przecież nie cała książka, więc się nie liczy ;) Opowiadania też mogą być :)

Zamiast tu pisać, powinnam brać się do czytania :)
Pozdrawiam

No comments:

Post a Comment